Wij zijn een gecertificeerde Kanjerschool. Dit betekent dat in iedere groep de werkwijze vanuit de Kanjertraining wordt toegepast om de sociale vaardigheden van onze leerlingen te vergroten en hun vaardigheden in oplossend vermogen te versterken. Dit draagt bij aan een goed pedagogisch klimaat in de school en een veilige leeromgeving.

In de lessen van de Kanjertraining leren wij kinderen om op een respectvolle, plezierige en veilige manier met elkaar om te gaan. Er wordt aandacht besteed aan het bevorderen van zelfvertrouwen en zelfbeheersing, het verminderen van agressie en meeloopgedrag. Daarnaast krijgen kinderen handreikingen om op een goede manier om te gaan met de straatcultuur.
Bij de Kanjertraining, staan de volgende Kanjerafspraken centraal:

  • We vertrouwen elkaar;
  • We helpen elkaar;
  • Niemand speelt de baas;
  • Niemand lacht uit;
  • Niemand doet zielig.
  • De Kanjertraining maakt gebruik van petten. Deze staan voor een bepaalde vorm van gedrag. De omschreven “petten” zijn niet bedoeld om een kader te geven voor al het gedrag van kinderen. Je bent geen “petje”, je gedraagt je op dit moment zo.

Het gedrag van een kind met een witte pet op is “rustig”. Het kind is innerlijk beschaafd; het pest, schreeuwt en scheldt niet, maar is behulpzaam en is te vertrouwen. Dit kind heeft respect voor zichzelf en voor de ander. 

Het gedrag van een kind met een zwarte pet op is brutaal. Het kind wil de baas zijn en doet dit door te intimideren, te manipuleren, te bedreigen of conflicten op te zoeken. De zwarte pet wil wel alles bepalen, maar nergens verantwoordelijk voor zijn.

Het gedrag van een kind met een gele pet op is onopvallend. Het kind wil niet opvallen, is bang, verlegen of stil. Het kind wil er graag bij horen maar vindt alles eng, bedreigend en beangstigend. Dit maakt het kind kwetsbaar.

Het gedrag van een kind met een rode pet op is vaak clownesk. Het kind wil opvallen en stelt zich uitdagend op. De rode pet wil erbij horen en doet dit door stoer te doen op een vervelende manier. Kinderen met een rode pet op wijzen snel naar een ander.

De indeling in gedragstypen helpt kinderen andere gedragsvarianten te ontdekken en uit te proberen.

De training bestaat uit lessen, waarin onder andere de volgende thema’s aan de orde komen:

  • Jezelf voorstellen
  • Iets aardigs zeggen
  • Weet jij hoe jij je voelt?
  • Kun jij nee zeggen?
  • Luisteren en vertellen:
  • De kunst van het luisteren en vertellen
  • De kunst van het samenvatten
  • De kunst van het vragen stellen
  • De kunst van het antwoord geven
  • Luisteren en samenwerken
  • Vriendschap
  • Je mening vertellen, maar niet altijd

Meer informatie over de kanjertraining vindt u op www.kanjertraining.nl. Voor vragen en/of opmerkingen kunt u natuurlijk altijd contact opnemen met de leerkracht of met onze Kanjerspecialist.

Kanjertraining_2

Er zijn verschillende combinaties van petten mogelijk. Belangrijk gegeven is dat het hierbij gaat om coping. De petten zijn hulpmiddelen om op een respectvolle wijze over gedrag te kunnen praten. Kinderen zijn niet het gedrag van de pet, maar de petten staan voor de keuzes die de kinderen kunnen maken. Wij leren onze leerlingen dat ze zelf verantwoordelijkheid dragen voor de gedragskeuzes die ze maken.